Generelle kostholdsråd

Generelle kostholdsråd

Unngå mest mulig juksemat og erstatningsmat


“Så lenge du er voksen og frisk og ellers dekker behovene for næringsstoffer gjennom matinntaket resten av uken, er det normalt ingen fare med å venne kroppen til å vente litt på magen. Det er heller ikke skadelig å faste ett par dager i uken, så lenge du får i deg nok veske. Det kan til og med være sunt” (Referanse: VG, nov 19) 

Vegard Lysne

Klinisk ernæringsfysiolog v/ Universitetet i Bergen

 

 

Et sunt kosthold består av kjøtt, fisk, egg, grønnsaker, fete meieriprodukter, grønnsaker, nøtter, frø, frukt og bær. Unngå eller begrens sukker, kornprodukter, planteoljer med mye omega-6-fettsyrer og plantemargariner.

 

  • Et kosthold som er rikt på naturlige og lite bearbeidede matvarer.
  • Et kosthold tilpasset den enkelte, fordi ulike individer, sykdommer og tilstander krever ulikt kosthold.
  • Et kosthold med få begrensninger på fettinntak. Fett er sunt når det kommer fra riktige kilder og gir ikke risiko for overvekt eller sykdom.
  • Et kosthold som inneholder mindre karbohydrater enn det offentlig anbefalte.
  • Unngå industrielt bearbeidet mat.
  • Spis mye grønnsaker i alle variasjoner.
  • Spis egg, kjøtt og fisk i alle variasjoner, men velg rent kjøtt fremfor pølse og ren fisk fremfor fiskepinner.
  • Unngå tilsatt sukker i alle former også fruktjuice.
  • Spis lite kornprodukter.
  • Unngå frøbaserte planteoljer som soya og solsikkeolje og plantemargariner. Bruk heller kaldpresset olivenolje, kokosfett eller oljer med lavt omega-6-innhold.
  • Unngå lettprodukter.
  • Spis fete meieriprodukter som smør, fløte og sæterrømme.
  • Tell ikke kalorier, men fokuser på mat av høy kvalitet.
  • Drikk vann.

Studier viser at omtrent hver femte voksen person i Norge har en kroppsmasseindeks (KMI) på mer enn 30, som er definisjonen på fedme og som er en kronisk sykdom. Studier viser også at av de som klarer å gå ned i vekt er det et mindretall som har klart å holde sin nye vekt etter to år. Antall slankeoperasjoner øker kraftig, og kostnadene knyttet til livsstilsykdommene som følger overvekt og fedme er en stor utfordring på samfunnsnivå i tillegg til på individnivå, hvor mange opplever livsstilsykdommer som en faktor som reduserer livskvalitet på mange områder av livet. Vi ønsker å bidra med effektive metoder og verktøy for livsstilsendring som varer, gir glede og mestring.