kostholdsveiledning

kostholdsveiledning

Et mål uten en plan er kun en drøm


Ofte er beslutningen og de to første dagene det som er vanskeligst. Som med alle stier er det vanskeligere å lage nye enn å gå opp gamle spor. Men hvis du ikke gjør noe annerledes enn å følge gamle spor, hvordan vil du da komme til en ny plass? 

 

Når passer det å starte med et nytt kosthold, og hvordan?

Ofte må man bare ta en beslutning. Når frustrasjonsnivået har bygd seg opp nok, når smerten med å stå i det du plages med nå begynner å bli for stor, samtidig som du har kapasitet til å gjøre endringer i livet ditt uten at alt faller sammen som et korthus- Ja, da er tiden inne. Og da er det som NIKE sier: Just do it. Du må rett og slett bare gå i gang, for det perfekte tidspunktet kommer aldri av seg selv. Du må skape det. 

 

For mange er smerten stor nok etter ferie, høytider og fri

Det er helt nydelig med fri, turer, god mat og avslapping. Ferie. Kos og fritid. Men hverdagen har også sine fordeler. Ofte er det enklere å komme i gang med nye rutiner og kostholdsendringer når hverdagen er på plass igjen. Dog ikke for alle. Det viktigste er at du må ha tid og overskudd. Ikke ta på deg mer enn du kommer til å takle. 

 

Etter ferier er man ofte lei. Å bli matlei er et vanlig fenomen. Da er det lettere å gjøre noe som føles litt nytt og annerledes. Å føle at man gjør noen fornuftige grep og føler og ser endringer gir motivasjon og påfyll. Det er en grunn til at mange vil i gang med en livsstilsendring etter sommerferien, etter jul og etter påske. 

 

Du vet jo at det fins mye lekker mat i et lavkarbokosthold, ikke sant? Både for deg som har allergier, intoleranser eller ikke kan ha meieriprodukter. Sjekk ut oppskriftsportalen vår

 

Det du trenger er en plan. Hva skal du spise og hvordan skal du klare å holde planen dagen i gjennom? For meg er det ofte på kvelden at jeg plutselig får "vondt i viljen" og bryter alle gode intensjoner. Jeg skal gi deg flere strategier å velge mellom, så kan du se hvilken som passer best for deg.

  

Etter fest passer faste

Faste passer for deg som er matlei og som føler for en opprenskning. Du kan faste på ulike måter, både på vann, te/kaffe, noen kopper med buljong til dagen, eggfaste, periodisk faste eller ingenting. 

Vi får mye skryt for denne boka. Og du kan fint bruke den uten å faste. Du vil forstå hvorfor lavkarbo fungerer så bra og hvordan du kan få de beste resultatene på en enkel måte. Kostplan medfølger. 

 

Faste er effektivt. Vannfaste over lengre tid er det mest radikale jeg har gjort. I dagliglivet praktiserer jeg periodisk faste. Det vil si at jeg utenom i helger stort sett aldri spiser frokost eller lunsj.  Jeg begynner gjerne å bli sulten/ få lyst på mat i 15 tiden. Fra kl 15 til 21 spiser jeg måltidene mine. Dette er perfekt for meg. Da slipper jeg å bruke tid på å lage mat, tenke på mat og alternativer til brød etc. Men- Hvis jeg blir sulten til lunsj, da spiser jeg.  

 

Sporadisk, når jeg vil rense opp litt, gå ned litt eller regulere for overspising (Som dessverre fortsatt av og til skjer)  praktiserer jeg også intervallfaste, ved at jeg har en 40 timers til 72 timers faste. Da får jeg tømt kroppen for sukker, får redusert insulinnivået i kroppen, bruker kalorier som kroppen har lagret til regnværsdager hvor man ikke får mat, og kroppen bryter ned gamle og defekte celledeler og bruker dem som energi. En skikkelig rens, med andre ord. 

For det er jo slik det er, ikke sant? Når du spiser mat lagres denne maten til senere bruk. Hvis du ikke bruker den opp eller du spiser mer enn du trenger, da lagres maten som ekstra kroppsfett. Når du faster, tømmer du lageret. 

 

Kom i gang med faste

Ikke spis. Drikk rikelig med vann, ca 3 liter til dagen. Gi kroppen tid for å hvile hvis du trenger det. Start med å hoppe over ett eller to måltider, så kan du prøve 24 timers. La kroppen venne seg til å gå uten mat. Du kan gjerne faste 24 timer eller 48 timer en gang hver uke. 

 

 

Eggfaste

Eggfaste har blitt et begrep om en metode for å komme i ketose ved å kun spise egg, fett og ost. Det er altså ikke egentlig en faste, fordi du spiser. Eggfaste er en god metode for å komme i ketose på for mange av flere årsaker. Egg metter mye ved å spise lite og du trenger ikke å være redd for å gå sulten. I tillegg får du i deg alt av næringsstoffer utenom vitamin c, så du trenger ikke å være bekymret for at du spiser ensidig.

Vårt eggfastehefte koster kun kr 69,- Vil du ha kostholdsveiledning fra noen som kan eggfaste? Vi har ekspertisen du søker

 

Du kan lage utrolig mange enkle og varierte retter med egg som smaker helt forskjellig med bare litt forskjellig krydder eller ost, slik at man ikke blir så lett lei. 

5 dagers eggfaste er nok tilstrekkelig for mange- Men da har du tømt kroppen for sukker og er over i ketose og kan fortsette i det gode sporet ved hjelp av ketosen. 

 

Kom i gang med eggfaste

Spis minimun 6 egg hver dag. For hvert egg du spiser skal du spise 1 ss (15 gram/15 ml) fett. (F. eks: Smør, majones, kokosolje, olivenolje)  Du kan spise 30 gram ost pr egg. Men max 210 gram pr døgn. Les mer om eggfaste her 

 

Ketose

Fordi ketose gjør mer enn å sette kroppen på fettforbrenning, når kroppen er tom for sukker. Den påvirker hormonbalansen i kroppen din og påvirker hvordan hjernen reagerer på dopamin over tid. (Dopamin= lykkefølelse, velvære og glede)

 

Interessen for mat forsvinner i stor grad etter en tid i ketose, apetitten regulerer seg ned, og energinivået øker. Om du velger å eggfaste, faste eller spise annen mat som får deg til å tømme kroppen for sukker og dermed gå over i ketose, så er det kun ulike metoder som fører til samme mål.

 

Fettforbrenning. Men faste kan regnes som ketosens mor. Hvis du ikke tilfører kroppen noe næring, så vil du få den mest effektive fettforbrenningen på raskest mulig måte. Men det er også den vanskeligste å gjennomføre for mange, og som har sterkest overgangsplager som kuldefølelse, slapphet osv

 

Kom i gang med en bulletproof ketose

Hvis du vil prøve ketose ved hjelp av mat så fins det en veldig trygg måte å gjøre dette på. Spis middag til alle måltidene. Denne middagen skal bestå av: Kjøtt, smør eller fet saus og salatblader:

  • Entrecote med bearnaise og salat
  • Kjøttdeig med hollandaise saus
  • Ribbe med smeltet smør
  • Svinekotelett med blomkålmos 

 

 

Svært mange kommer i ketose uten å være så streng. Men det må du faktisk prøve deg fram på, da dette er individuelt og det er mange faktorer som spiller inn. Blant annet hvor sunt du levde fra før, hvor vant kroppen din er med å brenne fett som energi, arv og sykdomshistorie.

 

Lavkarbo

Lavkarbo er genialt for deg som ikke er matlei, som har lyst til å kose deg med god mat, ikke savne noe og som ikke har så dårlig tid. Som vil ha bedre helse. Det kan gå raskt å gå ned i vekt med lavkarbo også, men det er som forklart i avsnittet med"ketose" avhengig av en rekke ulike faktorer. 

 

Kom i gang med lavkarbo

Lag deg opp noen gode knekkebrød hvis du er et brødmenneske, og finn ut hva som passer av restematen i kjøleskapet til et lavkarbokosthold.  Chiapudding er god og mettende frokost. 

Det er så sunt og enkelt å lage noe med egg- Og variasjonsmulighetene er no nærmest uendelige...

Omelelett eller en mettende salat er god lunsj. Til middag spiser du kjøtt/ fugl/ fisk, en fet saus og grønnsaker som hovedsaklig vokser over jorden. Blomkålmos smaker nydelig sammen med litt kokt pastinakk eller sellerirot. 

 

Hva skal du velge?

Det er DIN motivasjon det kommer an på. Hva passer for deg og hva passer inn i hverdagen din? Hvor raske endringer må du ha for å holde motivasjonen oppe eller hvor viktig er det med variert mat for deg?Det er her hele nøkkelen ligger:

 

Legg en plan som du kan følge: Hva er viktigst for deg?

  • Raske resultater?
  • Har du tid til å håndtere overgangsplager?
  • Kan du spise ensformig noen dager? 
  • Går det greit for deg å gå uten mat i perioder?

hvis svaret på disse spørsmålene er ja, da kan faste og ketose passe godt for deg nå

 

Er det viktig med mindre forandringer i hverdagen, har du tid til å lage mat, er det viktig for deg å spise variert og har du intoleranser, f. eks mot meieriprodukter?

Da passer lavkarbo eller paleo (uten meieriprodukter)  for deg nå. 

 

Tips mot sug

Til slutt skal du få tips om hvordan du kan håndtere sug etter salt snacks og søtsaker. Slik at du kan klare å holde deg når viljen begynner å svikte ut på kvelden. La de gode intensjonene overleve med disse triksene: 

Sjokolade kan nytes så lenge du lager den riktig. Knuste frysetørket bringebær smaker nydelig på

 

Lag opp sjokolade av mørk sjokolade (Minimum 70%, helst mer og kokosfett. I et blandingsforhold 50/50. Du kan søte med ett par steviadråper i tillegg hvis du vil ha den litt søtere.

Hvis du har saltsug så kan du ta deg en saltshot: Bland 1 ts salt i ca 1 dl vann. (Dette trikset hjelper også hvis du er i ketose og føler deg slapp og tom for energi) 

 

PS: For kostholdsveiledning, livsstilsendringsprogram, bøker, kostplaner med mer, sjekk vår butikk